Egész sok magyar film született ebben az évben, volt vígjáték, szakítástörténet, zenésfilm, dráma, szkeccsfilm, eastern is. Előkerültek régebbi arcok, mint Pálfi György, Hajdu Szabolcs, Mundruczó Kornél vagy Török Feri, és újak is lettek, mint Reisz Gábor, Zomborácz Virág és a többiek, sok idén az elsőfilmes!
Írta és rendezte: Novák Erik
Értékelés: 10/1
A Fekete Leves egy önszerveződő filmes emberkék által életre hívott vízió... de hiába. A VAN és a Free Entry is hasonlóan készültek, de annyival igényesebbek, mint ez a film, hogy egyszerűen csoda, nem kaptam epilepsziás rohamot a nézése közben. De ne legyünk ilyen felszínesek, mert ettől a történet még lehet jó, lehet vicces. Viszont sajnos lényegében minden, ami ebben a filmben történik, úgy kínos, ahogy van. A színészek láthatóan unják a filmet, és néha öntörvényűen játszanak, mintha nem lenne rendező, aki fogná a kezüket. Egyes források szerint ez így is volt. Bár mit várunk egy olyan rendezőtől, aki a kritikusait fenyegeti. Kritika itt.
14. Megdönteni Hajnal Tímeát
Rendezte: Herczeg Attila Írta: Csurgó Csaba
Értékelés: 10/1
Nem is tudom hol kezdjem… Tímea (Osvárt Andrea) és Dani (Simon Kornél) összekavarnak egy osztálytalálkozón. Bögöcs (Szabó Simon) ennek felvételével megzsarolja Danit, és azt kéri cserébe, hogy megdughassa Timit. Ezt most nagyon fájt leírni. Nem is akarok többet mondani a filmről, az amit várunk tőle, egy újabb förtelmes magyar vígjáték, ami mondjuk csak egy fokkal jobb az S.O.S. Szerelemnél.
13. Coming out
Írta és rendezte: Orosz Dénes
Értékelés: 10/2
Párhuzamosan készült két melegekről szóló film, a Coming out, és Császi Ádám Viharsarok című filmje, de egészen másképp nyúltak a témához. Orosz heterót csinál a szerinte nagyon meleg Csányi Sándor karakteréből, értsd: a meleg férfiak riszálják a seggüket, rózsaszín V-nyakú pólót hordanak, félnek a pókoktól, sznobok, salit esznek, míg a nők hamburgert, boroznak, míg a „rendes” férfiak söröznek. Én értem, hogy a rendező eredetileg, azt mondta, el akarta fogadtatni a „másságot” ezzel a filmmel, de pont az ellenkezőjét sikerült kihozni: a melegség gyógyítható, csak üssön el Tompos Kátya, meg jöjjön egy „isteni” szikra. Kritika itt.
12. Couch Surf
Rendezte: Dyga Zsombor Írták: Dyga Zsombor és Köbli Norbert
Értékelés: 10/2
Őszinte leszek, már alig emlékszem a Couch Surf-re, nem volt túl nagy visszhangja. 10 különböző történetet látunk, melyeket csak egyetlen dolog, a kanapé köt össze. A filmről ez volt olvasható: „Mert a kanapén bármi megtörténhet”. Sajnos ez a bármi nem volt túl izgalmas, Kerekes Vica mellei se tudták megmenteni, de még Hámori Gabi szép kis pofija sem. A szkeccsfilm ennek ellenére egy nagyon érdekes kísérlet volt, születtek kevésbé rossz kisfilmek is.
11. Swing
Írta és rendezte: Fazekas Csaba
Értékelés: 10/3
A Swing nagyon sokaknak tetszik, az év egyetlen magyar zenés filmje, még mindig műsoron van. Személy szerint giccsesnek és ripacsnak tartom az egészet, de ha valaki szeretné három különböző korú, (Csákányi Eszter, Ónodi Eszter, Törőcsik Franciska) magát énekesőnek valló nő szárnybontogatásait nézni, akkor a moziban a helye. Ami pozitívum: Kulka szuperjó benne, és van egy pár feszes seggű táncosfiú is. Hm. Kritika itt.
10. A berni követ
Rendezte: Szász Attila Írta: Köbli Norbert
Értékelés: 10/4
A kizárólag televízióra gyártott támogatási rendszerben készült filmek közül az egyik legígéretesebb A berni követ volt. Óriási hype-ot kapott, a kritikusok csak úgy jellemezték, hogy "Igen, ilyen egy jó magyar tévéfilm!". A Roboraptor szerkesztősége viszont egyöntetűen visszautasít minden ilyet, ugyanis ez a film egyszerűen túl lett értékelve. Annak ellenére, hogy az első fele tényleg érdekesen vezet be minket a nagykövetség-foglaló fiatalok tervébe, maga az akciózás már kínosan hoolywoodizált és hatásvadász. Kulka mondjuk így is egy zseni. De hiába tesszük bele ebbe-abba, nem menti meg a történetet.
9. Drága Elza!
Írta és rendezte: Füle Zoltán
Értékelés: 10/4
A történet egy orosz fronton harcoló magyar kiskatonáról szól, aki haza szeretne jutni. Jó dolog, hogy az alkotók törekedtek a történet mélyebb rétegeinek feszegetésére, de sajnos nem váltja be a hozzá fűzött reményeket. A film nem túl bonyolult, de bonyolultnak beállított jelképrendszer sokkal idegesítőbb annál, minthogy lekösse az embert. Az operatőri munka eléggé rendben van. Kritika itt.
8. Senki szigete
Írta és rendezte: Török Ferenc
Értékelés: 10/4
Hát az biztos, hogy ez a film nem a Moszkva tér folytatása… de még csak nem is a mi generációnk nagy filmje. Van benne szökött menyasszony, taxis csaj, kosaras fiú, nagy szerelem. A film 90 percéből 60 perc alatt zene szól, és amikor nem, a hibái még inkább kiütköznek. Minden szép színes benne, meg tökéletes, szép Pest, szépek az emberek, az egész olyan mint egy hosszúra nyúlt reklámfilm, érdektelen, tulajdonságok nélküli szereplőkkel.
7. Fehér Isten
Írta és rendezte: Mundruczó Kornél
Értékelés: 10/4
Lili nem akarja az újonnan bevezetett ebadó miatt menhelyre vinni házi kedvencét, a nem fajtiszta Hágent. Gonosz apja viszont kicsit máshogy gondolkozik a dolgokról. A kutyák nem viselik tovább az emberek elnyomását – Fehér Isten, avagy a kutyák lázadása. Mundruczó a vele készített interjúkban azt hangsúlyozta, hogy a filmnek szimbolikus mondanivalója van, a kisebbségek nyomorult társadalmi helyzetét kívánja ábrázolni, amely egy világszerte létező, megoldásra váró és nagyon komoly probléma. Ennél jobban a szánkba rágni valamit nem lehetne. Viszont csodásan néz ki a film, és van benne 200 kutya :D Kritika itt.
6. Délibáb
Írta és rendezte: Hajdu Szabolcs
Értékelés: 10/5
Hajdu Szabolcs nagy fába vágta a fejszéjét, amikor az egyébként sem túl népszerű eastern műfaját szerette volna felélénkíteni, ráadásul egy fontos társadalmi problematika köré húzva az egyszerű történetet. Meseszép operatőri munka, izgalmas, de nem kijátszott karakterek és egy totálisan felesleges erőltetett jelképrendszer, ami megmarad az embernek a film végére. Nyeh, nem lett sajnos az igazi, pedig iszonyúan vártuk. Kritika itt.
5. Utóélet
Írta és rendezte: Zomborácz Virág
Értékelés: 10/5
Mózes nem tud megfelelni apja (Gálffi László) elvárásainak. Egy napon az apa szívrohamot kap és meghal, ezután viszont lelke a földön marad, és kísérteni kezdi főhősünket. A filmnek helyenként nagyon kedves és édes humora van, de átesik a szép és giccs határán. Baromi magasra lett feldobva a labda, amit sose csaptak le, rengeteg a dramaturgiai hibája, ezért nekem az év legjobban várt és legnagyobb csalódását okozó magyar filmje volt. Mindezek ellenére, az Utóélet nagyon sok embert csábított a moziba, a színészek szuperek és azért tényleg lehet rajta nevetni.
4. Szabadesés
Rendezte: Pálfi György Írta: Pálfi György Ruttkay Zsófia
Értékelés: 10/7
Amíg Pálfi György a Toldi gyártási engedélyére várt, nem ült karba tett kézzel. A jeonju-i filmfesztivál felkérte egy egész estés játékfilm elkészítésére, ami máris nemzetközi sikereket ért el. A Szabadesés egy budapesti panelház furcsa lakóinak életét mutatja be. Hét történetet látunk, melyek problémáinkat, félelmeinket és frusztrációinkat dolgozzák fel egy különös, szürreális köntösbe bújtatva. Cikk és podcast itt.
3. Free Entry
Írta és rendezte: Kerékgyártó Yvonne
Értékelés: 10/7
Mindegy, hogy járt-e valaki már a Szigeten vagy sem, aki megnézi ezt a filmet, nosztalgikus emlékeket fognak benne kelteni a látottak. A film két tinilány egy napját mutatja be a Sziget Fesztiválon. Legnagyobb találmánya azok a jelenetek, melyek színtiszta improvizációval készültek. Kerékgyártó Yvonne első nagyjátékfilmje gerilla módon készült, épp ettől válik egy igazán egyedülálló alkotássá. Kritika és podcast itt.
2. Viharsarok
Rendezte: Császi Ádám Írták: Császi Ádám és Szabó Iván
Értékelés: 10/8
Császiék melegfilmjét a Berlinálén mutatták be, azóta jó nagyot utazott a nemzetközi vizeken. A film egy szerelmi háromszöget mutat be három fiatal fiú között. A készítők óvatosan, érzékenyen ezzel együtt mélyrehatóan foglalkoznak a homoszexualitással, nem rágnak szájba, nem könyörögnek az elfogadásért, bemutatnak valami egészen csodálatosat és különlegeset – felnövés történetet és identitás keresést a magyar vidéken, na, meg van benne egy kis foci is. Legnagyobb sajnálatomra a magyar nézőközönség még nem elég érett a befogadására.Kritika itt.
1. VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan
Írta és rendezte: Reisz Gábor
Értékelés: 10/9
A VAN lett az év legsikeresebb magyar filmje, témaválasztása, egyszerűsége és bája miatt. A történet a 29 éves Áronról szól, az ő szemén keresztül látjuk napjaink Budapestjét, éjjelét és nappalát (haha), pozitívumait és hiányosságait. A film a lázadásról, a felelős döntésekről, a felnőtté válásról, és főként egy egész generáció problémájáról szól – érdemes-e itt maradni Magyarországon, vagy menjünk külföldre szerencsét próbálni, mik a valódi vágyaink, és főként, mit akarunk mi pontosan az élettől? És mindez egy olyan egyszerű ötlettel indult, hogy Reisz Gábor próbál feldolgozni egy szakítást.
Remélem jövőre még több jót láthatunk, ha lesznek híreink, úgyis jelentkezünk.
Boldog Karácsonyt, Hanukát, meg 2015-öt Mindenkinek! :-) Egyetek sok bejglit, mert finom!
Ha tetszett a poszt, lájkolj és kövess bennünket a facebookon is!
Utolsó kommentek