"Tompos Kátya olyan szexi, hogy heteró leszel."
Magyarországon a meleg film nem műfaji, inkább tematikus jelölés. Az elmúlt pár hónapban két ilyen mű is mozikba került: Orosz Dénes Coming out-ja és Császi Ádám nagyjátékfilmes debütálása, a Viharsarok. A két film párhuzamosan készült. Két nagyon különböző alkotás teljesen más szemszögből mutatja be azt, ami Magyarországon még a mai napig is tabu.
Korábban készült már két jelentősebb magyar meleg film, Mundruczó Kornél első nagyjátékfilmje Nekem nincsen vágyam semmi, illetve Esztergályos Károly Férfiakt című filmje. Sajnos rövid idő alatt olyan szinten súlyosbodott a helyzet Magyarországon, hogy újra a „beszélnünk kell róla” kategóriába csúszott vissza a homoszexualitás kérdése.
Beszéljünk először Orosz Dénes Coming out-járól, mivel az érkezett előbb a magyar mozikba. A film alapvetően vígjáték műfajba tartozik, és az első „ilyen” témájú magyar közönségfilmnek számít. Erik (Csányi Sándor), a meleg rádióműsor vezető kiegyensúlyozott kapcsolatban él társával, Balázzsal (Karalyos Gábor). Erik elszólja magát műsorában, hogy valami extraordenáré dolognak kell történnie ahhoz, hogy megváltozzon a nemi identitása (szikrák, hullócsillagok, unikornisok - a szerk.).
Míg egy napon elüti őt Linda (Tompos Kátya), aki miatt hirtelen kinyílik a mellek világa (mert a heteró férfi attól heteró, hogy a nők seggét és mellét bámulja, ugyebár). A történet a plasztikus Budapesten játszódik, ahol minden tökéletes összhangban él egymással, melegeket utáló és elfogadó emberek is. A többséget nem foglalkoztatja valamiért a meleg téma (oké, a kötelező szomszéd kell, aki először utálja a melegeket, de aztán nem, mert segítenek rajta és rájön, hogy ők is emberek wow) Szóval körülbelül ezek szerint kétezerhuszontízben járunk.
A történet lényege, hogy Erik egyszer csak heteró lesz, és egy nagyon bugyuta „azt hazudom, hogy ikertestvérem van” játékkal beeteti szerencsétlen Lindát, hogy ő a „nem-meleg” ikertesója a híres Eriknek. Kavalkád, ármány, szerelem, szexuális pálfordulás és a végén egy coming out. A film elsiklik a becsapott és megcsalt Balázs figurája, az őszinte szerelem, a tisztaság és a becsület mellett. Ahelyett, hogy foglalkozna ezzel a komoly konfliktussal, és a két férfi viszonyával, rögtön arra tér rá, hogy kvázi kigyógyítható a homoszexualitás.
Értem, a cél más volt. Orosz Dénes állítólag az elfogadást akarta megteremteni nézőiben, ehelyett viccet csinált a „„„„másságból”””””. A meleg férfiak riszálják a seggüket, rózsaszín V-nyakú pólót hordanak, félnek a pókoktól, sznobok, salit esznek (míg a nők hamburgert), boroznak (míg a „rendes” férfiak söröznek), és még sorolhatnám. Ezzel a legnagyobb baj az, hogy elmismásolnak egy valódi társadalmi és gender problémát, a magyar társadalom kiveti a nem heteroszexuális kapcsolatban élő embereket. Viccet csinál belőlük. Egy komédiát, fos „poénokkal”. Számomra ezek után már csak az az érthetetlen, mit keresett Mucsi Zoltán és Gyabronka József ebben a filmben?
Üzenet Orosz Dénesnek: nézd meg a Túl a barátságon-t, a Viharsarkot, az Adéle életét, a Trónok harcát mondjak még mást?
Coming out - színes magyar vígjáték, 96 perc, 2013
Írta és rendezte: Orosz Dénes
Szereplők: Csányi Sándor, Karalyos Gábor, Mucsi Zoltán, Tompos Kátya, Für Anikó, Gyabronka József,
Utolsó kommentek