Leírás

Roboraptor Blog - Ahol a geekoszféra kezdődik...

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

Szerettem volna azzal kezdeni, hogy Reese a kanalával együtt sokat sétál, picsog, picsogva sétál, és mindeközben az életén lamentál. Azonban nem írhatok le ilyet, mivel ez így nem teljesen igaz. De kanál tényleg van nála. Ha A nyughatatlannal nem sikerült, ezzel a filmmel biztosan kitörölheti a fejéből a Reese Witherspoonhoz társított Doktor Szöszit. Vagy csak egyszerűen fogadjuk el, hogy az is megtörtént egyszer?... Kétszer.
reese.jpg

Cheryl (Reese Witherspoon) elindul egy 1100 kilométeres gyalogtúrán, azért, hogy összeszedje magát, és megbékéljen az életével. Ennyivel le is zavarnám a film cselekményének leírását, mivel minden rosszindulatom ellenére, ez a film erről szól. A Vadon-ban nincs szó ember és természet küzdelméről. A természet egy szükséges elem. A séta egy rituálé, a néha felmerülő természeti akadályok pedig ennek a rituálénak a kiegészítői. A harcot Cherylnek nem a természettel, hanem önmagával kell megvívnia.

Főhősnőnk tehát eddigi katasztrofális élete elől a vadonba vonul egy időre, de szerencsére nem azzal a céllal, hogy felejteni tudjon. Több hollywoodi film közelíti meg ezt a témát úgy, hogy adott hősünk elmenekül problémái elől, azért hogy felejtsen, azért hogy új életet kezdjen, végül azután megkapja a maga ”jól megérdemelt” happy endjét. Nem hiszem, hogy ez bármilyen szempontból is jó megközelítése lenne a problémakezelésnek, inkább tartom károsnak ezen, nem túl reális, módszer reklámozását. Cheryl tettét nem nevezhetjük menekülésnek, sőt. Legsúlyosabb terhét, magát az ”életét” szándékosan hurcolja magával az útra. A film egyik legelső jeleneteinek egyike mikor a nő hosszasan próbálja magára venni rogyásig megpakolt hátizsákját. Itt sokan fognak mosolyogni a komikusnak ható rész alatt. Azonban ha belegondolunk, az a nehéz zsák tulajdonképpen Cheryl eddigi életének metaforája, mellyel a nő épp megbirkózni próbál (ez mekkora baromság már, hisz csak tapasztalatlan volt, bevásárolt minden szart, és beletuszkolta azokat a hátizsákjába).

Életünket nagyrészt emlékeink határozzák meg. Az amit tettünk, vagy amit velünk tettek, amit átéltünk és még sorolhatnám. A történet egyik fő erényét ebben látom, ugyanis azt közvetíti, hogy a rossz emlékeket nem elfelejteni kell, hanem elfogadni és együtt élni vele, hisz attól vagyunk, akik vagyunk. ENNÉL UNDORÍTÓBB, gusztustalanul pofátlan, ótvar közhely a világon nincsen!… DE hála az égnek ez a filmben egyáltalán nincs így az orrunk alá tuszkolva, legalábbis nem bántóan. (Tekintsünk el a film végi monológtól, mert az egy tévedés.)

Hősünkkel egyedül vágunk neki a túrának, az utat azonban folyton keresztezik, hol emlékbeli, hol valós személyek. És ezek a jelenetetek azok, melyek a film valódi lelkét alkotják. A jelenben feltűnő karakterek többnyire sehogy, de van, hogy burkoltan/finoman segítik Cheryl mentális előremozdulását. A farmer, akivel a mezőn találkoztunk, nem a fent említett közhelyeket fogja a szánkba rágni, hanem kedélyesen elbeszélget velünk látszólag a semmiről. Mindezt hol humorosan, hol szomorúan. A dialógok mind emberiek és hitelesek. A Mielőtt meghaltamot is jegyző, Jean-Marc Vallée rendezői képességei itt mutatkoztak meg a leginkább. Ha csak kevés ideig is láttuk, de például Cheryl és férje kapcsolatának pusztulását egyszerűen öröm volt nézni a vásznon.
reese2.jpg

A színészi játékokra nem lehet panasz, azoknak, akik eddig csak vígjátékokból ismerik Witherspoont kellemes csalódás lehet a hölgy színészi kvalitásait látni (…minden szempontból), mintha a kisujjából rázná ki az önmagát kereső Cheryl figuráját. Alakítása Oscar-jelölést is érdemelt, nem különben az anyát alakító Laura Dern játéka is, a női mellékszereplő kategóriában. Utóbbiban sajnos nem értem mi volt olyan kiemelkedő. De ezen ne filozofáljunk sokat, egyikük sem teheti majd a vitrinbe 2015-ös Oscar-szobrot.  

„Az élet írja a legjobb forgatókönyveket”. Nem tudok ezzel egyet érteni. Az élet maximum jó alapanyagot szolgáltathat egy jó forgatókönyvhöz. Esetünkben is egy igaz történet adaptáltak filmre, azonban talán kissé túlságosan ragaszkodtak az alapanyaghoz. Mintha egy naplót lapoznánk, nem pedig egy filmet néznénk végig.  Ahogy a főszereplő, a film is eljut A-pontból B-pontba. Viszont a két pont közti rész olyan, mint egy döglött ember EKG-ja. Sajnos nem építkezik sokat, egyik irányba sem. Ettől függetlenül a film maga nem döglött. Sőt, konstans tartja magát egy megfelelő/jó szinten, amit az elején tűzött ki magának. Csupán jól esett volna egy látványosabb ívet látni a történetben. Valamiért azonban nem untam ezt a filmet, annak ellenére, hogy a történet maga rendkívül egyszerű (attól nem lesz komplex egy történet, hogy nem lineárisan van vágva).

Lehet pont ez az egyszerűség, és az hogy nincs látványos katarzis, teszi ezt a filmet teljes egészében életszagúvá és élvezhetővé.                       

Nem tartom kiemelkedő alkotásnak a Vadont, mindezek mellett nem bántam meg, hogy részt vehettem ezen a túrán. Kifejezetten szép, életszerű pillanatokat tartalmaz. A nálamnál nyitottabbak biztosan jobban tudják majd értékelni ezt a filmet. A motivációs filmek szerelmesei pedig talán, már rendelik is a Danner bakancsaikat.

Végezetül pedig itt egy róka, mert ti is szeretnétek majd egyet. 
reese3.jpg
Vadon (Wild, 2014) – színes, amerikai életrajzi dráma, 115 perc.

Értékelés: 10/6,5 raptor
Rendező: Jean-Marc Vallée
Szereplők: Reese Witherspoon, Laura Dern, Thomas Sadoski, Keene McRae, Michiel Huisman

 

Ha tetszett a poszt, lájkolj és kövess bennünket a facebookon is!

Címkék: életrajz dráma Wild Reese Witherspoon Oscar-díj Doktor Szöszi Laura Dern Dallas Buyers Club A nyughatatlan Vadon Mielőtt meghaltam Jean-Marc Vallée Thomas Sadoski Keene McRae Michiel Huisman

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://roboraptor.blog.hu/api/trackback/id/tr607123895

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ad Dio 2015.02.18. 05:56:54

Rég olvastam ilyen szájbarágós kritikát :-(. Nemjó...

Fellegjáró Marci 2015.02.18. 11:51:35

Az ember nem "döglött" hanem halott!

Netuddki. 2015.02.18. 13:29:11

@professional: Ha a macskája megdöglik arra meg biztos azt mondja, hogy meghalt...

aronrunning · https://linktr.ee/daniaron 2015.02.24. 12:21:50

Szerintem ez egy gyönyörű film, amit túl szkeptikusan szemlélsz. :) Nem mondanám, hogy a filmvégi monológ hülyeség lenne (bár szájbarágós), csupán egy velős megerősítése a determinizmusnak, amivel lehet egyetérteni meg vitatkozni is, de a konklúzió úgy is az, hogy ami megörtént, az nem történhetett volna másképp, és akkor meg már mit vitatkozzak a miérteken?

Gál Levente 2016.04.20. 21:52:27

Hali.

Mint írtad, Witherspoon "kisasszony" ezzel a szerepével lépett ki a Dr. szösz skatulyából, legalább is számomra.

Ez a film nem bővelkedik akcióban vagy humorban de, nem is ezért készült. Igaz a köröm letépős nyitány felkelti az átlag nézők érdeklődését de, nem nekik készült ez az alkotás.

Aki valaha volt nehéz döntés előtt vagy véghez vitte rossz döntések sorát ami az élete félresiklásához vezetett, az át tudja élni a filmet aki nem az nem.

Ezt a filmet lehet külsőleg szemlélni de nem lehet igazi kritikát alkotni igazi átélés nélkül mert, ha szimplán objektíven nézném akkor, egy sz*r film lenne de, sajnos magánéletemből kifolyólag nagyon át tudom érezni és meg tudom érteni a "főhősnő", Cheryl vívódását is.
süti beállítások módosítása