Amennyire jól írta meg Mark Millar az újvilági Fantasztikus Négyest, annyira hullámzó színvonalon jegyezte előtte az újvilági X-Ment. Az Ultimate kibeszélő aktuális kiadásában a Millar-éra lesz a téma, ennek füzeteit kis szerencsével magyarul is olvashatjuk, mivel mindegyik rész megjelent már korábban. Elemzés következik.
Millar Magnetóra és Rozsomákra fűzte fel a maga kis világát, miközben sorban követték egymást a klasszikus univerzumból már ismerős újabb és újabb X-Men tagok, illetve ellenségek. Nem kertelt sokat, és már az első számban belecsapott a lecsóba: ekkorra már olyannyira elfajultak a mutáns-ember kapcsolatok, hogy Amerika szerte Őrrobotok pásztáznak titkos mutáns terroristák után kutatva. Millar sosem volt az a finomkodó típus, így a politikai felhangot nem nehéz kivenni, terrorista elhárításról/megelőzésről beszélünk, mutáns paranoiáról, fegyverlobbiról, miközben sosem mulasztjuk el nevén nevezni az elnököt. A baj mindezzel csupán az, hogy Millar elég egyszerűen kezeli a feleket, egy többnyire fekete-fehér világot mutat be, és csak nagyon ritkán sikerül árnyalt képet festeni az egyes szereplőkről. Éppen ezért az UXM elsősorban a kisebbeknek okozhat nagyobb örömet, de akkor meg minek az a sok politikai áthallás?
Ahogy azt az egyik magyar füzetben a szerkesztő is megjegyzi, Millarnak voltak érdekes logikai húzásai, az első ilyen az, amikor a mágnesesség ura a fémkarmokkal vagdalózó Rozsomák által leli vesztét. Az ezek után következő történetek mintha inkább csak időhúzás céljából születtek volna, Millar pedig el is árulja nekünk, hogy az X-Men legnagyobb nemezisét ezért nem ölte meg rögtön az első történetben, egyúttal gyakorta lebegteti annak esetleges visszatérését is. Ez végül a 7 részesre nyújtott Return of the King során be is következik, és Magneto rögvest nekilát a világ elpusztításának. Megállításának ismét egy érdekes módját ismerhetjük meg, ezúttal a fémtestű Kolosszus üti ki a nyeregből. Nyilván van ebben némi szimbolika, de engem nem fogott meg, a logikát nehéz felülírni. A zavaros politikai csatározások közepette Millar Magneto sajátos viszonyáról is mesél nekünk annak gyerekeivel, akiket agyba-főbe szívat. Nem igazán értjük, hogy miért, de a legutolsó számban végül erre is választ kapunk, és ez az a pillanat, amikor Millarnak végre sikerül árnyalnia Magneto indíttatásait. Az ikrek anyja ugyanis egyszerű ember volt...
Ugyanakkor ebből fakad a sorozat egyik legjobb húzásai is, miszerint a diákok, látva hogy mit tesz Xavier Magnetóval, egy pillanatra elbizonytalanodnak mentoruk nemességén, és joggal kezdenek el tartani attól, hogy döntéseik nem a sajátjaik, hanem a professzoréi. Rozsomák csak úgy megszelídül? Jean Grey rögtön megnyugszik a Főnix felbukkanása után, amint a professzor elaltatja? A kételyek persze idővel eloszlanak, miután Xavier a S.H.I.E.L.D. rabságába esik, ahol blokkolják mentális képességeit. Ennek a vonulatnak kétségtelenül a legemberibb pillanata az, amikor Hank megkérdi Vihart, hogy valóban szereti-e őt?
Magneto és Xavier kapcsolatának az ábrázolása tehát nem sikerült épp a legjobban, és az X-Menek döntései is gyakran maradnak megalapozatlanok, miközben az első és az utolsó történet közt helyet foglaló részek néha inkább csak időhúzásnak hatnak, élen a Pokoltűz elleni harccal. Ellenben van azért, amikor Millar nagyon is beletrafál, ilyen a Return to Weapon X című sztori is, ahol a S.H.I.E.L.D. alá tartozó X-Fegyver elrabolja az X-Ment, hogy azt saját céljaira használhassa fel. Millar lényegében ebben a sztoriban ágyaz meg a hamarosan megalakuló Különítménynek, és állítja fel a titkos kémszervezet, a S.H.I.E.L.D. kereteit is.
Az ultimate képregényeknek van még egy nagyon markáns eleme, miszerint az írók igyekeznek beleépíteni a modern médiavilág elemeit a szuperhősök mindennapjaiba. Millar egyébként is szeret ezzel foglalkozni, de nem mindig képes ezt zökkenőmentesen tálalni, a csapat világkörüli turnéja például (mely során talk-showkban promotálják Xavier mutánsok és emberek békés együttéléséről szóló könyvét) cseppet erőltetettnek tűnt, ugyanakkor Hank chatfüggősége, ahol nicknevek mögé bújva titkolhatja el állatias kinézetét a világ elől, nagyonis aktuális problémája a mai fiataloknak. Hank okos, érdeklődő figura, de érthető okokból nehezen emészti meg saját másságát, és nem is nagyon hiszi el, ha valaki közeledni akar felé. Millar talán leginkább az ő személyén keresztül tudott mélyebbre ásni, a többiek problémái (pl.: Küklopsz bátortalan közeledése Jeanhez) csak a felszínt kapargatják.
A MARK MILLAR-ÉRA (2001-2003):
Ha tetszett a poszt, lájkolj és kövess bennünket a facebookon is!
Utolsó kommentek