Leírás

Roboraptor Blog - Ahol a geekoszféra kezdődik...

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

A játéktörténelem kezdete óta a férfiak uralják a játékos-társadalom nagyobbik részét - tisztelet a kivételnek, illetve azoknak a nőknek, akik rendkívül lenge fehérneműkben Xbox-oznak és még fotózni is engedik magukat. Jómagam (és talán férfitársaim nevében is) bizton állíthatom, hogy imádunk a gép előtt görnyedni és kockulni, ám azt kevesebbszer vesszük észre, hogy többnyire, sőt, rendszerint férfi karakterrel megyünk, főleg az akciójátékok zömében. És persze egyre többször kapunk ellenpéldát is, de valljuk be, hogy az esetek többségében mindig a kigyúrt, izmos, tipikus férfias jellemekkel rendelkező hímnemű egyeddel kell megmenteni, elpusztítani, vagy helyrepofozni a világot, az egész univerzumot, vagy a leendő asszonyt. Érdemes közelebbről megvizsgálni, hogy a férfi hőskarakterek milyen tulajdonságaik által válnak el, vagy csatlakoznak egymáshoz, és milyen csoportokba sorolhatjuk őket.

2.jpg

Michael Atkinson szociológus szerint a férfiasság, vagy más néven "maszkulinitás" nem csak önmagában holmi társadalmi produktum, hanem az idő múlása és a történelem során, a különböző események miatt a férfiakhoz társított attitűdök megjelenését és beivódását is jelenti. Olyan fogalomkörök tartoznak a "férfi"-hez, mint az anyagi, instrumentális javak megszerzése, a territoriális terjeszkedés, a háborús kifejezés, vagy éppen a szexuális hódítás és annak a néha fifikás, néha pedig proli módon való mutogatása (még ezernyi más jellemzőt is lehetne mondani). Ha megfigyeljük a játékipar által elkészített címek jelentős részét, látható, hogy az előbb felsorolt tulajdonságok rendszerint a férfi szereplőjű videojátékok részét képezik és legalább egy attitűdöt ezek közül biztosan elsajátít a játék vagy már a legelejétől, vagy előremenetele során.
Elképzelhetetlen egy férfi főszereplőről szóló mostani, bármilyen AAA+-os játék ezen tulajdonságok jelenléte vagy megszerzése nélkül. A tipikus jellemzőket megragadva akarja közelebb hozni a főhős személyét a játékoshoz és a narratíva során próbálja átadni a férfias jellemből eredő sikerélmény érzését, az éppen a gép előtt görnyedő gamer-nek. A lustálkodó átlagjátékos éppen letörli a levesből odatapadt cérnametéltet a szája szegletéből, miközben a képernyő másik oldalán fél kézzel kardélre hány negyvenkét vérszomjas monstrumot egy kigyúrt, tetőből talpig páncélba öltözött paladinnal. Szeretünk izomkolosszusok lenni ebéd után is.
Három olyan kategóriát lehet különválasztani, amik ugyan sok esetben párhuzamosan is egymásba érhetnek, de a maszkulin hősöket külön-külön is képes reprezentálni egy játékon belül a Megmentő, a Harcos, és a Rosszfiú típusú hős. Nem éles határok választják el a csoportosításokat, csupán három szempont, ami által hőssé válik a játék főszereplője és ez által maga a gamer is.

A Megmentő

A legtipikusabb hősök egyike a megmentő szándékú, akinek egyetlen és végső feladata, célja az, hogy egy bizonyos dolgot - akár egy nőt, akár egy egész univerzumot - megmentsen a közvetlen veszélytől és biztonságba helyezze azt. A játékosnak azért sikerül leginkább azonosulnia az ilyen típusú karakterekkel, mert a felelősségérzet utáni, a győzelem esetén létrejövő büszkeség a játékos felé irányul - főleg akkor, ha az elesett, gyenge, töketlen, egyszerű emberből magasztos, felelősségtudatos, erős egyén válik a játékos ügyes irányítása és gondoskodása alatt.
Bizonyos szempontból az 1983-as, Nintendo-ra megjelenő Super Mario Bros.-ban irányítható Mario az első igazán valamire való Megmentő típus. Az egyszerű, duci olasz-amerikai vízvezeték szerelő segít az esetlen, törékeny, magától cselekvőképtelen Princess Peach-en. Az egyszerű férfiember hősies szintre emelkedik és vele együtt mi is, hiszen napokig képesek voltunk azon görcsölni, hogyan kell kijutni az utolsó pálya kastélyából úgy, hogy az idő közben ne járjon le...
A szerencsétlen hercegnő a tehetetlen női karakter megtestesítője lett. Emiatt kissé perifériára is szorul a nő jelenléte, a történésekbe kizárólag Mario szólhat bele, ami a játékipar hiperférfiasságát valamennyire azért befolyásolhatta. Nem azt gondolom, hogy kimondottan ez a játék, de talán az elsők között van, ami a férfiak felé billenthette el végül a mérleg nyelvét.

gallery_pic_5180_0_47127.jpg

Ha nem is feltétlen és azonnal tapasztalhatóan, de a játékipar férfiakra való irányultsága tovább mélyítette a férfi-nő közötti sztereotípiák témáját is: lassan elterjedt, hogy a nők nem szeretnek, vagy nem tudnak játszani. Ma is sok esetben úgy tekintünk a gamer csajokra, mintha angyalok szálltak volna le közénk, kontrollerrel, sörrel és frissen főzött vacsival egyszerre a kezükben, amit egy szál bugyiban tálalnak nekünk. Ma már nem szokatlan, ha egy nő játszik, még is imádni valóan segítünk nekik, amikor nem tudnak átugorni bizonyos részeken, pedig a megoldásokra valószínűleg maguktól is rájönnének.

A Harcos

Ross Haenfler szociológus szerint a harcra készség a férfiasság egyik jellemzője".  Megkockáztatom, hogy az egyik legfontosabb attitűd a számítógépes játékok világában, hiszen az MMORPG-k harcosaitól kezdve a fronton küzdő FPS-játékok hősei is legfőképp ezt a tulajdonságot hordozzák magukon. A karakterek célja, hogy a rájuk bízott feladatot a férfi erő eszközeivel és fizikai tulajdonságaikat felhasználva nyomják el a másikat a játék során - legyen az számítógép által irányított ellenfél, vagy egy másik játékos a világ bármely pontjáról. A háborúba való vonulással, a fizikai mutatóik maximalizálásával (nagyobb ugrás, erősebb fegyver, keményebb páncél, gyorsabb mozgás elérésével, stb.) győzedelmeskedni kell a másik felett. A tökéletes fizikumú és elszánt szuperkatona szerepe, a majdnem legyőzhetetlen és a női szíveket is megdobogtató férfiideálról van szó.

500x_cod.jpg

A szuperkatona bizonyos esetekben túlmutat a realitáson. A Call of Duty epizódjaiban szinte kizárólag, minden esetben egy ember menti meg a világot és ez maga a játékos, mert amíg nem haladunk előre és lövünk le minden egyes ellenfelet, addig a történések stagnálnak és a narratíva sem halad előre. Egyedül a játékos az, aki tud ezen változtatni, ergo tökéletes katonává kell válnia.
A győzelem jóleső érzése (a földön fekvő és döglődő ellenfélbe további két tárat belelőve) és a hős fizikai erejének ügyességünkkel való azonosítása (pontos célzás, gyors reakciók) miatt is növekszik az élmény és az átélhetőség. A hős katonák gyorsabban mozognak és izmosak is - ellenben mi kevesebbet ugrálunk és kevésbé nézünk ki jól a gép előtt, ám ennek ellenére a játékosban csapódik le a sikerélmény.

Ryse-Son-of-Rome-3.jpgA legutóbbi Crytek-játék, a Ryse: Son of Rome főhőse, Marius Titus tökéletesen besorolható eme kategóriába. Az ókori Rómában játszódó történetben Marius egy fizikailag és ideológiailag legyőzhetetlen harcossá kovácsolódik a háborúban. Ennek rögös útját járhatjuk végig, ahogyan egyszerű közkatonából emelkedett hőssé válik amellett, hogy rendkívül brutális és erőszakos is egyben. Erejét és harctudását a kornak megfelelően fitogtatja, hiszen bármelyik barbárt húsz deka szeletelt sonkává aprítja kardjának élével. Egy ilyen jellem mi más is lehetne, ha nem a tipikus, erkölcsileg is tiszta római hadvezér? :)

A Rosszfiú

A harmadik kategória morális értelemben a legkérdésesebb. Azok a hősök (és antihősök, azon belül is többnyire bűnözők) tartoznak ide, akik fizikai erőszakot alkalmaznak a játék során, hatalmukat szeretik fitogtatni, sokszor negatív tulajdonságaikat kihasználva pozitívnak állítják be azt és játszatják a játékossal. A főszereplők általában zakkantak, kitaszítottak, néha szexuálisan aberráltak, akár gonoszok is, a normális átlagember gondolkodásával szembe menőek. A nagypofájúság, a hataloméhség, fajgyűlölet, a másik elnyomása és ehhez társítható tulajdonságaik miatt lesznek főszereplői, hősei egy játéknak. Itt ténylegesen hipermaszkulinitásról beszélünk, hiszen a női karakterek nem éppen a realitás eszközével jelennek meg. Általában szexuális tárgynak, vagy nagyon buta szereplőnek vannak beállítva, két lábon járó csöcsökre és seggekre konvertálódik át a női szerep.

eurogamer-w8khik.jpgTökéletes példa erre a Grand Theft Auto sorozat és annak legújabb része, ahol a három főhős már egymással szemben is sztereotip, diszkrimináló képzetekkel van a másik iránt. Emiatt kerülnek ellentétbe egymással: a pszichopata, a fehér bűnöző és a színesbőrű srác egymásra találása okozza a játék fő konfliktusait. Továbbá a nő, mint prostituált és az egyik fontos pénzkereseti lehetőségként reprezentáltatott, ami az erre érzékeny szervezeteknél minden újabb GTA megjelenésekor kicsapja a biztosítékot több, de inkább kevesebb sikerrel.
A játékosokat elsősorban az vezérelheti az antihősök irányításánál, hogy egy olyan személyiség kontrollját veszik át, ami egyáltalán nem hasonlít a sajátjukéhoz, egy új nézetbe helyezi az adott világot. Továbbá ha emellé még valamennyi szabadság, szabadkezűség is jár (mint a GTA esetében), akkor ezen keresztül akár levezetheti a napi frusztrációt is és olyan környezetbe helyezheti át magát, ami teljesen eltér a játékos hétköznapi megszokott gondolkodásmódjától.

why-do-women-hate-it-when-men-play-video-games.jpg

Még sok egyéb kategóriát fel lehetne állítani, de a játékipar manapság menő rétegeit ez a három típus uralja. Vannak közte átmenetek és ellenpélda is akad jócskán, de amíg a mainstream fogyasztók többsége férfi nemű, addig aligha fog megpuhulni az ipar és nyitni a nők felé. Kíváncsi volnék, hogy a tipikus hőssé váló női/férfi karakterek után milyen más jellemű hősökkel fogunk még a jövőben találkozni.
Legközelebb a videojátékok női karaktereit is megvizsgáljuk!

Forrás:
Khang Tiet - Mainstream Video Games & Traditional Masculinity: Saviours, Warriors, and Criminals (2013)

 

Ha tetszett a poszt, lájkolj és kövess bennünket a facebookon is!

Címkék: játék game elemzés PC Xbox Call of Duty GTA Nintendo Megmentő Rosszfiú Harcos Roboraptor Game Supermario Super Marios Bros. Michael Atkinson Ross Haenfler Ryse: Son of Rome Khang Tiet

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://roboraptor.blog.hu/api/trackback/id/tr936835447

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.10.29. 15:16:32

ezzel vitatkoznék, épp azért gyártanak női karaktereket mert FÉRFI játszik egy játékkal többet, ha lehet választani hogy férfi vagy női karakterrel toljak végig egy játékot az esetek 90%-ban a nőt választom, pl. Deathtrap Dungeon, vagy a Mercenaries 2 hogy mondjak közelebbit

az elmúlt tíz játék amit végigvittem

Experience 112 - női főszereplő
Syberia - női főszereplő
ONI - női főszereplő
Drakan - női főszereplő
The Longest Journey - női főszereplő
Dreamfall - 2 női főszereplő (ezt már kicsit lányos játéknak is tartottam)
Darkened Skye - női főszereplő
Halo - öööö cyborg? de ő férfi
Giants - van benne női főszereplő
Necronomicon - férfi főszereplő

most épp a Wallace és Gromitot tolom, abban Wallace egyik három kategóriába se lőhető be, Guybrush Treepwoodot se tudnám beilleszteni egyikbe se, a legtöbb kalandjátékos karakter ugyanis valójában "nyomozó"

csak a cikk írója úgy néz ki inkább a konzolos játékokat vette alapul

Prof. DnS 2014.10.29. 15:50:39

Értem az érvelésed, ám egy fontos dolgot ezek szerint elfelejtettem kihangsúlyozni. Elsősorban AAA+-os akciójátékokról van szó a cikkben (mint ahogy a lead-ben is megemlítem), Te pedig nagyrészt kalandjátékokat soroltál fel. Teljesen igaz, hogy a női karaktereket szeretjük kiválasztani (többek közt magam is), de sok akciójátéknál nem igazán van erre lehetőség.

A következő cikkben pont arról akarok beszélni (amit mondasz), hogy a női karaktereket elsősorban nem a nőknek gyártják, és hogy miért van ez így. MMORPG-nél ez nyilván nem így van, de ott egyértelmű, hisz a szabadságélményt kell leginkább átadnia.

Igen, konzolozom, de a PC-s platformot is bőségesen nyomom.
Köszönöm a kommented! :)

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.10.29. 18:46:45

@Prof. DnS: bocs, nem beszólni akartam :D ha ilyen a hangsúlya a komemntem akkor még egyszer bocs nem akartam

azért nem csak kalandjátékokat soroltam fel, Drakan, Skye, ONI végképp nem az

vagy a Resident Evil, Tomb raider elég ismert sorozat, Max Payne 2-ben már volt igény Mona Saxot terelgetni, No One Lives Forever, miatta esélytelen James Bond PC-n pedig tíz éve nem volt sajna újabb bevetése

az rpg-ket a karaktergenerálás miatt ezért is nem kevertem ide

mindenesetre érdeklődéssel várom a folytatást

madmantheolyone 2014.10.29. 18:56:33

ha elkategorias jatekok hoesirol beszelunk akkor is lehet talalni noi foszereploket, mind a mass effect, mind a dragon age sorozatban van lehetoseg noi es ferfi foszereplo "hasznalatara", kinek mi tetszik...

moRtiZ 2014.10.29. 18:58:03

Szegény Lara Croft ha ezt olvasná forogna a sírjában :D. De nagyon jó ellenpélda pl a Mirror's edge is.

Amúgy sokszor hallottam a játékokban a következő érvelést (főleg nézdahátam játékokban). "Ha már ennyit játszok egy játékkal, inkább egy nő s*ggét bámulom, mint egy csávóét". És ez úgy gondolom elég nagy százalékra igaz.

Ha másik oldalról megnézed (Ahogy a commentedben is írod) az igazán sok játékidős játékokat (MMORPG-ket), (pl. Tera Rising, Blade and Soul, Vindictus), vagy olyan MMO ahol "anime" beütésű, bögyös vékony csajok a női karakterek 2 embernyi kardokkal és csatabárdokkal, ott a férfiak 85%-a is inkább női karaktert játszik (vagy kevésbé humanoidot). Pedig ott a férfi karakterek is egy merő izomkolosszus óriások. A nők meg női karaktert játszanak. Így elég vicces tud lenni ezekben a játékokban a megoszlás. Bár erre ellenpélda a Diablo3, ahol szintén sokan választanak női karaktert, pedig azért nem annyira "szextárgy" jellegűre vannak beállítva.

Továbbá az újkori játéktörténetek elég gyakori alakja még a régi RPG-k "Assasin" típusú karakterei szvsz, ami fentiek közül szerintem eléggé egyik sem, mégis hatalmas eladásokat köszönhetnek nekik: (Assasin's Creed sorozat, Thief sorozat, meg van még kettő ami most nem jut eszembe :( ).

És ha már RPG, ott meg teljesen vegyes a kép, a főhősök 50-50%-osak.

moRtiZ 2014.10.29. 19:01:19

Az Assassin karaktereket úgy értettem, hogy se nem gonoszok, se nem jók, se nem hősök. Nem az erőre hagyatkoznak, hanem az agyra, ügyességre, és a türelemre. Pont valahogy a Harcos ellenkaraktere.

MEDVE1978 2014.10.29. 19:15:58

Háát... Akkor elég sablon vagyok, mert ritkán játszom csaj karakterrel. Viszont kedvelem az olyan játékokat, ahol bűnözővel vagy elmebeteggel lehet lenni :) A két kedvencem James Earl Cash (Manhunt), illetve Krieg (Borderlands 2).

Köves D. Gábor 2014.10.29. 19:37:31

Csak az választ a játékban ellenkező nemű avatart, akinek bizonytalan a nemi identitása.

Ez persze nem bűn! Minden férfinak joga van arra, hogy a a videojáték során is megélhesse a benne szunnyadó nőiességét.

Kifejezetten támogatnám, ha törvényileg kötelezővé tennék, hogy az FPS-ekben mindkét nemű avatart lehessen választani.

Ja, és az is fontos, hogy a kisebbségek védelme jegyében még afroamerikai, meleg, zsidó, vagy éppen transznemű avatart is lehessen választani.

Persze már most vannak jó kezdeményezések. Például legutóbb egy olyan moddal toltam végig a HL2-t, amitől a főhős Gordon Freeman vegán lett és Krisna tudatú.

:O)

Kültag 2014.10.29. 19:50:13

Én az olyan játékokban, ahol lehet főszereplőt építeni, saját magamat teszem be (férfi vagyok). Ez nekem azért kell, hogy átélhetőbb legyen (nem vagyok terminátor). A stílusom főleg a középsőnek írt harcos, ami nálam inkább saját magam tökrejó virtuális változata: a Skyrimben én vagyok, aki egyik kezemben villámokkal, másikban karddal tiprom le a sárkányokat, a Test Drive-ban én vagyok az, aki Hawaii-on lakik és 400 autó áll a házai garázsaiban, stb.. Így az valósul meg, ami az egyik legfőbb vonzereje a játékoknak: olyasmit tehetek, és tényleg én, amit a valóságban nem.

LiberAll 2014.10.29. 20:08:30

@scal: Portal sorozat ??? Ott még a főgeci is egy női identitású szuperszámítógép...

youtu.be/dVVZaZ8yO6o

Zajonc 2014.10.29. 20:14:20

Szerintem is hiányos a lista. Postal/Manhunt karakterek hova sorolandók?

Mortal Vombat 2014.10.29. 20:22:15

@Köves D. Gábor: Én a Diablo 2-őt 95%-ban Sorceress-szel toltam, most akkor el kéne bizonytalanodom, hogy nem szeretem-e véletlenül a fiúkat,vagy nem egy férfi testbe született nő vagyok-e?:) Csak hülyéskedek, de ez talán kicsit túlzás ez az állításod.

MaryLu 2014.10.29. 20:23:56

Érdekes. Én mint női játékot (cod mw2, left 4 dead, cs:source, cs:go, street fighter, portal,diabló 3, etc ..
) sose figyeltem ezt meg. bár tény, ha van lehetőség, akkor női karaktert választok. Amúgymeg mindegy, csak feküdjön szépen az ellenség ha itt az ideje .. :)

Prof. DnS 2014.10.29. 20:34:01

@Zajonc: Szerintem egyértelmű, hogy mindkét karakter a "Rosszfiú (Bűnöző)" kategória.
A Postal főhőse morálisan megkérdőjelezhető, szerencsétlen, bunkó, alpári gyökér, aki ott rúgja fel a szabályokat, ahol csak lehet. A másik pedig könyörtelen, hasonlóan morális szemétláda, aki ugyan a rákényszerítés miatt öl civileket a show kedvéért, de ez annyira azért nem érinti meg, ha azt nézzük, hogy az egész játék során gyilkol. :].

Prof. DnS 2014.10.29. 20:38:56

@scal: Nincs baj! Nem vettem beszólásnak. Nem vagyunk azok a besértődős fajták, ha valaki másképp gondolkodik! :)

Igaz, hogy számtalan ellenpélda akad. A következő alkalommal megpróbálom azokat is hasonlóan kifejteni!

Májkül 2014.10.29. 21:56:51

Trevor Philips rulez! :)

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.10.30. 18:04:50

@moRtiZ: jah akartam írni a Mirror's Edge-t is, vagy a Remember Me-t

és igen kifejezetten szeretek egy jól megrajzolt női segget bámulni :D
süti beállítások módosítása