Leírás

Roboraptor Blog - Ahol a geekoszféra kezdődik...

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

A tavaly Cannes-ban debütált Alex van Warmerdam (Grimm, Emilia Blank utolsó napjai) rendező, író, színész, producer és operatőr új filmje a Borgman, vérfagyasztóan félelmetes módszerekkel beszél családi, párkapcsolati, és társadalmi problémákról misztikus fátylat húzva a minket körülvevő káoszra. A premieren 10 deka cementet nyomtak a kezekbe, a várakozó nézősereg értetlenkedve forgatta, és izgatottan foglalta el helyét Warmerdam első misztikus thrillerén.

A történet főszereplője Camiel Borgman (Jan Bijvoet) egy földalatti bunkerben él, amíg meg nem zavarja életét egy puskás lelkész és egy vadász. Camiel bekéredzkedik egy luxusvillában élő családhoz fürdeni. A férj, Richard (Jeroen Perceval) kis híján agyonveri, de a feleség, Marina (Hadewych Minis) titokban beengedi sajnálatból, és szállást is ad neki. A házban az apuka, az anyuka, három gyerek és bébiszitterük él. Miután Camielt kidobják a házból az édesanya kérésére – aki addigra megszállottja lesz a férfinak – visszajön álruhában (vagyis megborotválkozva) a házhoz. A férfi befészkeli magát életükbe, álmaikba, agyukba  ördögi tervszerűen két férfitársával, akik szintén kertészszerepben vannak (köztük maga a filmrendező is), illetve női kísérőjükkel és egy kivégzőosztaggal (akik néha orvosok, néha balerinák). Ezután átveszik az uralmat a család teste és lelke felett. Rövid idő telik el, mire kiderül a számunkra, ebből az állapotból nincsen kiút.

Borgman karaktere egy különös metafora. A férfi csak olyan családok életébe tud beférkőzni, ahol komoly problémák vannak. Aki találkozik vele, valahogy egészen sátáni módon elkezd ragaszkodni hozzá, és követni kezdi. A férfi nem tudja tartani a határokat, nem is áll szándékában. Fel-alá járkál a hatalmas házban, ahol szellemként közlekedik. Első áldozata az édesanya, aki borzasztó házasságából próbál menekülni, és beleszeret a férfiba. A második, a legfiatalabb kislány, aki egy esti mesét hallgat Camieltől, majd hirtelen indíttatásból (oké, előtte is elég parának tűnik az a gyerek), megöl egy óriási kődarabbal egy haldokló férfit, aki Camiel kertészi állására jelentkezett volna.

A Borgman egy ijesztően furcsa misztikus thriller, kicsit kafkai, kicsit beckett-i, de még valahogyan annál is durvábban játszik az ember elméjével. Humora egészen sötét fekete, a meggyilkolt emberek fejét cementes vödörbe mártják, majd fejjel lefelé belökik egy tóba, ami egészen meseszerűen néz ki. Néha kutyák képében jelennek meg Borgman társai, szörpszerű itallal itatja a család gyerekeit és bébiszitterét, majd furcsa csíkszerű forradással jelöli meg hátukat. A filmben bőven van misztikum, aminek elemzéséhez külön kézikönyvhöz lenne szükségünk, legalábbis nekem biztosan. A film egyik utolsó jelenete, melyben Camiel 4 társa rendkívül bizarr balettáncba kezd a család kertjében felépített színpadon valamelyest az eltűnt határok, a szabadság elvesztése és a megsemmisülés allegóriája, de számomra még értelmezésre szorul.

A film egyrészt Camielről szól, aki bizonyos szempontból az ördög megtestesítője. Az elején démonvadászat szerű jelenet kezdődik a puskával rohangáló lelkésszel és társaival a föld alatt élő Camiel és pár társa után; a házban random megjelenő agarak pedig nyilván a sátán kutyái. Camiel, társai és később a gyerekek is meg vannak jelölve. A férfi hátborzongató álmokat küld Marinára, ami miatt a nő meggyilkoltatja a férjét. Józan ésszel felfoghatatlan bizarr események követik egymást, melyek alatt néha kínunkban felvihogunk, de belül reszketünk.borgman.jpgA Borgman másrészt nem is annyira ördögi. Arról is szól, hogy a gyerekek teljesen deformáltakká, egészen autistákká, skizofrénekké, később gyilkosokká válhatnak, hogyha szüleik nem foglalkoznak velük, bántják őket, ordítoznak velük és egymással. A gyerekek az egész film folyamán szinte semmit sem beszélnek, bábként vannak mozgatva. A bébiszitter elviszi őket iskolába, megvacsoráznak, és mehetnek is aludni. Semmi esti mese anyucitól, vagy egy jóéjt puszi. Camiel kiborul érzelmileg, amint gyereksírást hall, és úgy érzi segítenie kell. A film végén Camiel ebből a miliőből ragadja ki a gyerekeket a maga módszerével.

Harmadrészt, a filmben elhangzik egyszer a feleség szájából, hogy valami körülveszi őket, és amiatt bűnhődnek, mert túl jómódúak. A férj válasza erre az, hogy most Hollandiában mindenki az. A nő úgy érzi, kezd beigazolódni félelme. A kívülről idillinek tűnő újgazdag családról, ahol apuka dolgozik, anyuka a modern festészetnek (próbál) hódolni, gyerekeiket pedig egy amerikai bébiszitter neveli, Borgman egy könnyű mozdulattal lerántja a leplet, és rámutat arra, hogy mennyire el tud kényelmesedni az ember, ha látszólag mindene megvan, és mennyire tönkremennek legszentebb emberi kapcsolatai ezáltal.borgman2.jpg A filmmel alapvetően az a legkülönösebb probléma  amiről nem mondanám, hogy gond , de nagyon nehezen értelmezhető a misztikuma, és folyamatosan fogódzkodókat keresünk. Beszippantó a letisztult képi világ, a minimalista helyszín, és különleges, szándékosan érzelemmentes a színészi játék egyes karakterek részéről. A Borgmant kifejezetten erős idegzetű nézőknek ajánlom, nincs híján a groteszk erőszaknak, és még e legbátrabbakat és legedzettebbeket is megterheli nézése. Sajnos több helyen olvastam kommenteket, miszerint ez megint egy ócska, értelmetlen, mögöttes jelentés nélküli művészfilm… Üzenem annak, aki ilyet tervezne írni a közeljövőben, hogy biztosan végignézetem vele a holland, és a skandináv filmművészet remekeit, és kap hozzá ajándékba 10 deka cementet.

Borgman (színes, feliratos holland thriller, 2013) - Értékelés: 10/8 raptor
- Írta és rendezte: Alex van Warderdam 
- Szereplők: Jan Bijvoet, Hadewych Minis, Jeroen Perceval

Kövess minket a facebookon is, és látogass el X-men rajongói napunkra!

Címkék: kritika film thriller holland film film fesztivál Cannes art-mozi Borgman

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://roboraptor.blog.hu/api/trackback/id/tr56157602

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.05.18. 23:10:18

Nem ördög, éppen ellenkezőleg:
en.wikipedia.org/wiki/Camiel

("Camael is not recognised by the Catholic Church" - Pl. ezt is jelképezheti az őt üldöző pap. Amúgy az jelenet megvan, hogy Jézusról hogy beszél a mesénél?)

És szerintem az a forradás megjelölés helyett inkább egy műtéti heg, mintha kioperálná belőlük azt az emberi gyarlóságot, amit a szülőkből már nem lehetett.

Én úgy raktam össze, hogy Borgman nem egy rosszindulatú manipulátor, ő pusztán csak az események katalizátora. Ő csak a kegyelemdöfést adja meg, a munkát elvégzi a házaspár két tagjának rosszindulatú lénye.

Alick 2014.05.19. 08:38:11

@danialves: akárcsak Woland professzor.

funfun 2014.05.19. 09:59:44

Nem szeretem a "mit akart mondani a rendező" elemzéseket. Egy film vagy tetszik, vagy nem, vagy hatással van rád, vagy nem. Nem mindig szükséges megérteni, néha még az egészet sem, minden egyes részletét, "szimbolikáját" pedig teljesen felesleges, bár bölcsész hallgatók romkocsmai merengéseihez kiváló téma.
Tartalom ismertetésnek sem pontos a posztod. Nem két, hanem három ember hajtja ki a vackából, és ahogy Danialves írja, szerintem sem megjelölés, hanem valaminek a kivágása, vagy beültetése. De persze lehet megjelölés is - ki hogy értelmezi. Ettől jó egy film, egyénileg magyarázható.
Egyébként szimpatikus, hogy írod, magad sem tudod sokszor, mi miért van.

elgigante70 2014.05.19. 10:34:48

egy kurva nagy kamu az egész film! először feldob egy csomó kérdést, majd nem ad választ egyikre sem. a szereplők teljesen követhetetlen módon viselkednek, logikátlan az egész. aztán hirtelen vége lesz. az a legjobb az egészben. ja, amúgy kedvelem azt, amit te művészfilmnek hívsz, csak hülyének ne nézzenek.

Köves D. Gábor 2014.05.19. 11:45:24

Igen, a Mester és a Margarin esztétikuma egyértelműen körbedeterminálja. Második körben a Twin Peaks fíling is említhető, tehát igazi holland smörgasbordról van szó.

esz_em 2014.05.19. 13:24:21

Csak egy kis szőrszálhasogatás: nem amerikai, hanem dán bébiszitter. Amúgy jó írás.