Leírás

Roboraptor Blog - Ahol a geekoszféra kezdődik...

Facebook

Utolsó kommentek

Címkék

Idén 35 éves az Alien, azaz a magyarul annak idején roppant frappáns címmel megtámogatott A nyolcadik utas: a Halál. Ez a Ridley Scott által rendezett, az évtizedek során mind a klasszikus, mind a kultikus, következésképpen a "mestermű" jelzőt is kiérdemlő sci-fi horror, mára már egy megkerülhetetlen tényezővé vált a műfaj(ok) filmtörténetében. Az évforduló kapcsán (végre valahára) a hazai mozikban is bemutatásra kerülő, titokzatos rendezői változat, valamint annak finomságait kiderítendő elővettük és újra végigféltük a legendás filmet. Vigyázat: hajtás után SPOILER-VESZÉLY fenyeget.

Alien main_1.jpg

Először is nem árt ha tisztázzuk, hogy mi(k)ben rejlik az Alien rendezői változatának sajátossága. Ez a verzió ugyanis, a legtöbb director's cut-tól (azaz rendezői változattól) eltérően nemhogy nem hosszabb és/vagy bővebb az eredeti, '79-ben bemutatott variánsnál, de közel egy perccel (egészen pontosan 47 másodperccel) rövidebb a "cenzúrázatlan" kiadástól. Ez azért lehetséges, mert Ridley Scott elmondása szerint az utóbb "feszesebbre vágott" standard változat egyes szcénái alapvetően egy lehelettel hosszabbnak készültek el. Ezeknek a megkurtítása mellé az alternatív vágás során olyan kuriózumok kerültek vissza a filmbe, mint például az áthatóbb felvételek a székében oszladozó Space Jockey-ról (akiről a Prometheus óta már azt is tudjuk, hogy fajtáját Engineer-nek, azaz Tervezőknek hívjuk). Na és persze a híres-hírhedt jelenet Dallas-ról (Tom Skerritt) akit Ripley a cselekmény vége felé talál meg bebábozódva, de még nagyon is életben...

Alien 005.jpg

Ezen érdekesség egyúttal magyarázatot ad arra is, hogy 7 évvel később James Cameron-ék honnan vették az áldozatoknak a falakra történő feltapasztásának ötletét. Természetesen az egésznek a hátterében az a Dan O'Bannon áll, aki anno kidolgozta a nyolcadik utas szkriptjét, melyet egy korábbi, általa és egy bizonyos Ronald Shusett szerzőtársa által írt történetből fejlesztett tovább. Gyakorlatilag O'Bannon-nak köszönhető mind az immáron legendássá lett lény, mind annak a "fejlődési szakaszaiból fakadó módosulásai" is, melyeket aztán a zseniális H.R. Giger szürrealista művész dizájnolt és formált olyanra, ahogyan azokat ma is ismerjük. A készítők e hatékony hármasa: azaz Dan O'Bannon, H.R. Giger és Ridley Scott kiváló együttműködése mellett azonban akadt még valaki, akinek utóbb jár a fejhajtás a munkájáért: ő nem más mint Sigourney Weaver. Az Ellen Ripley hadnagyot megformáló, akkoriban még ismeretlen színésznő egészen elképesztően vált a cselekmény során relatíve "a társaság egyikéből" főhőssé, ráadásul idővel megteremtette a modern hősnők archetípusát is.

Alien 006.jpg

Habár Weaver az utóbbi státuszt, már inkább az 1986-os Aliens-ben előadott amazonná avanzsálással érte el. Akárhogy is: karakterének rendkívüli, már-már történelmi jelentőségű, több filmen átívelő fejlődéstörténete és annak jelentősége azóta is komoly hatást gyakorol az ugyancsak harcias, kortárs női figurák stílusára. Mindazonáltal utóbb nem csupán Ripley tekinthető innovatív egyéniségnek az Alien klasszikusában, hanem a folytatásokra és egyéb robotos filmekre egyaránt kiható android: azaz Ash (Ian Holm) alakja is. Tudniillik 35 évvel ezelőtt Ash személyében voltaképpen az első gonosz mechanikus humanoidot tisztelhettük, akinek a jól leplezett álnok, lelketlen attitűdjéből azt követően sokan sokat merítettek, más filmekhez is. Egyszersmind azóta Ash révén afféle komikus hagyomány is létrejött. Ez pediglen az, amelynek keretében az egyéb alien-es filmek android-jai, úgy mint Bishop (Lance Henriksen), Call (Winona Ryder), majdan David (Michael Fassbender) az ABC betűi szerint elkeresztelve követték és követik egymást a sorban. Ennek kapcsán személy szerint kíváncsi vagyok, hogy a nevek tekintetében valaha is eljutunk-e majd mondjuk az F-ig...

Alien 002_1.jpg

Visszakanyarodva A nyolcadik utas: a Halálhoz: minden lényeges személyi tényezőtől eltekintve, a film kétségtelenül legnagyobb erőssége az utánozhatatlan atmoszférájában rejlik. Abban a teljes játékidőt átitató, az űr sötétje és mélysége, valamint a Nostromo roppant mérete generálta klausztrofóbiás légkörben, és hozzá a lény kifejlődését követően csatlakozó, a szereplőket kikészítő "nincs kiút" létérzésben. Ezek kettősét mind a mai napig ugyancsak többen, több műben is megkísérelték reprodukálni, vajmi kevés sikerrel. Véleményem szerint az egyetlen darab, amely hasonló atmoszférával rendelkezik (mínusz idegen-faktor), az a Danny Boyle-féle méltatlanul alulértékelt Napfény (Sunshine, 2007). Boyle egy egészen egyedülállóan kiváló sci-fit rendezett az említett produkció esetében, ami az Alien elsőrangú horror-elemeit leszámítva, sok mindenben hozza a nagy előd pozitív stílusjegyeit. Gondolok itt mindenekelőtt a zsáner savát-borsát képező minimális személyzetre, amivel kapcsolatban itt és most szeretném felhívni a figyelmet a nyolcadik utas találó magyar címének egy apró hibájára. Arról vagyon szó, hogy habár a kifejlett lény utólag ténylegesen a 8. "emberszabású" elemévé vált az élőlényeknek a hajó fedélzetén, na de mi a helyzet szegény kis Jonesy-val, a macskával? Lehet ezen mosolyogni, de ha jobban belegondolunk, akkor akárcsak Jonesy, úgy az idegen is egy állat, ergó az előbbi is simán belekalkulálható lett volna a stábba. Ekképpen pedig már évtizedek óta  'A kilencedik utas: a Halálról' beszélnénk, logikus módon.

http://img.gawkerassets.com/img/17ovcdjmjdni7gif/original.gif

Végezetül a történetet nem véletlenül nem taglaltam, hiszen 35 év után jó eséllyel nincs az a filmet valaha is látott halandó, aki ne ismerné a sztorit. Negatívumot meg aztán keresve sem talál benne a néző (de a kivitelezésben sem), hiszen habár abszolúte lineáris és egyszerű a cselekmény, mégis telis-tele van csupa meglepetés-szerű fordulatokkal. Kezdve szerencsétlen Kane-nek (John Hurt) az áldozattá válásával, a teljes legénység elhalálozásán át, egészen Ripley-nek a fókuszba kerüléséig; a legrafináltabb húzás mégis az, midőn Ash-ről kiviláglik, hogy gyárilag speciel nem éppen ember. Mindemellett Ridley Scott-éknak még azt a kiszámíthatóság-gyanús részt is sikerül a filmben váratlannak tálalniuk, amikor Ripley már a mentőkompban felfedezi, hogy a lény nem pusztult el a felrobbanó Nostromo-val. Persze jóllehet, manapság már 20-30 abszolválást követően ezek az események messze nem hatnak olyan döbbenetesen, mint új korukban. Mégis, ha objektívan kívánjuk megítélni, akkor bizony kiviláglik, hogy egytől-egyig mesteri húzásokról van szó. Összességében tehát nincs is mit tovább ragozni az egészen, ugyanis ha a sci-fi műfaján belül az Űrodüsszeia mellett létezik még időtálló gyöngyszem, akkor az az Alien.

Alien 001_1.jpgA nyolcadik utas: a Halál (Alien, 1979) – Értékelés: 10/10 raptor
- Írta: Dan O'Bannon
- Rendezte: Ridley Scott
- Szereplők: Sigourney Weaver, Tom Skerritt, Ian Holm, John Hurt

 

Ha tetszett a poszt, lájkolj és kövess bennünket a facebookon is!

Címkék: horror sci-fi klasszikus android klausztrofóbia kultikus rendezői változat Ridley Scott Winona Ryder Michael Fassbender Prometheus Alien Sigourney Weaver Aliens Ash Call Bishop Ian Holm Napfény James Cameron Lance Henriksen Sunshine Tom Skerritt H.R. Giger David 8 Ian Hurt Dan OBannon directors cut Ellen Ripley Jonesy Xenomorph Space Jockey Ronald Shusett Engineer Nostromo A nyolcadik utas: a Halál

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://roboraptor.blog.hu/api/trackback/id/tr616644759

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Petrow 2014.09.01. 14:32:37

Ha már szó esett az újranézések után is élvezhető fordulatokról és megoldásokról, nekem a 3. rész felütése mindmáig etalon.
10 perc alatt kb. az összes filmes klisét arcon köpik, amikor meghal az előző rész túlélő jófiúja, a Ripley-t megmentő Bishop is csúnya véget ér, plusz egy mozdulattal kihúzzák az egyenletből a kislányt is, akinek a megmentéséért a BNH-ban mindenki a karfát szorította. Jah, és végeznek az addigi filmek többségében god mode-ban játszó kutyával is.

Oppácska, lehet, hogy ide nem ártott volna egy SPOILER tábla :)

Andie 2014.09.01. 18:39:03

Nekem még mindig az az elefántszerű Space Jockey váz méretkülönbsége szúrja a csőrömet. Az első részben akkorának ábrázolják, mint szó szerint egy elefánt, legalábbis 5-6 méter magasnak tűnik fektében.
Aztán a Prométeuszban meg immár "élve", mozogva alig magasabbak egy embernél, max 2,5 méteresek. Mitől mentek össze? :)

gombakomba 2014.09.01. 19:09:19

@McKinney: Ugyanaz a faj, de a Prometheus egy sz@r, méltatlan az Alien sorozathoz.
Ha a Prometheus egy, az Alien-filmektől független sci-fi lenne, akkor még elmenne nekem egy egyszer nézhető B kategóriás, egy estére esetleg szórakoztató valaminek, az ember annyit vár tőle, és kész, senki nem csalódik. De így, Alien előzményfilmként egyszerűen szégyenletesnek tartom.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2014.09.01. 20:24:39

@Andie:
@McKinney:
Az egyik sokadik rész regényváltozatában az nem váz volt hanem maga az idegen lény.
Talán az első részben is.

Egyébként nekem a második rész jött be a legjobban.

kétszeres vuvuzelaművész 2014.09.01. 20:33:13

A végén miért csak négy szereplőt neveztél meg? Nincsenek olyan sokan, hogy ne fért volna el a többi.

st ranger 2014.09.01. 20:48:57

@kétszeres vuvuzelaművész: Ugyan miért is kellett volna mindegyiküket megnevezni? Tán nem ismered őket? Dehogynem. Én pedig nem az életrajzukat írtam, hanem a filmről úgy általában, melyben ki-ki eltérő jelentőséggel bír.

f@szkivantöletek 2014.09.01. 22:30:33

Pont tegnap volt a 4. rész nem is tudom melyik csatornán. Lehetetlen nem végignézni, akárhányszor is láttad.
Egy 3D-s változatért szívesen fizetnék.

Andie 2014.09.01. 23:10:47

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: @McKinney: Nekem egy kicsit csalódás volt ez így, mert készültem rá, hogy végre meglátom őket teljes életnagyságban. Erre kiderül, hogy ez csak egy exoszkeleton, amúgy meg fele akkorák mint az első részben látszott. Na mindegy.
A 4. részre nem is nagyon emléxem, úgyhogy elő is veszem, valahol megvan 720p-ben...

Takács Sándor hentes és mészáros (Hatvan) 2014.09.02. 08:17:48

"itt és most szeretném felhívni a figyelmet a nyolcadik utas találó magyar címének egy apró hibájára. Arról vagyon szó, hogy habár a kifejlett lény utólag ténylegesen a 8. "emberszabású" elemévé vált az élőlényeknek a hajó fedélzetén, na de mi a helyzet szegény kis Jonesy-val, a macskával?"

Azért, ha az ember megnézi az imdb-t, akkor látható, hogy rengeteg más országban is ez a címe, hogy "nyolcadik utas"...
Argentina Alien - El octavo pasajero
Belgium (Flemish title) Alien, de achtste passagier
Brazil Alien, o Oitavo Passageiro
Canada (French title) L'étranger: le huitième passager
Denmark Alien - Den 8. passager
Spain Alien, el octavo pasajero
Finland (Swedish title) Alien - den 8. passageraren
France Alien - Le 8ème passager
Mexico Alien - El octavo pasajero
Norway Alien: Den åttende passasjer
Peru Alien - El octavo pasajero
Poland Obcy - 8. pasazer Nostromo
Portugal Alien - O 8.º Passageiro

stb.

Tehát EZ nem a magyar filforgalmazók ötlete volt - vagyis a "rossz számolás" miatt sem őket kell hibáztatni :)

A magyarok által hozzátett poén, eszerint a Halál"...

st ranger 2014.09.02. 08:43:28

@Hoppácska: Ez egy kiváló és kivételesen konstruktív komment, köszönöm neked. ;)

Lám csak, így már valóban nyilvánvaló, hogy a számozás tekintetében egy általános problémával állunk szemben. Szegény Jonesy! Pedig utóbb még a két túlélő egyike is volt. :)

Csokolom 2014.09.02. 11:51:13

@st ranger:
nem is kell annyira kukacoskodni, biztos rohangászott azon a ürhajón egér is, különben mit fog magának a Dzsonszi, vagy zümmögött 1-2 légy/szúnyog is, tehát lehet hogy 10. vagy 11. utas volt a szörny.

2014.09.02. 12:55:09

a 8. utas volt az Alien a kilencedik meg a macska

2014.09.02. 13:30:02

Valószínűleg azért lett a 8. utas az Alien mert neki már felnőttjegyet kellett váltania a fedélzetre. Biztos, hogy a Weyland-Yutani - mint minden komoly, földön kívüli szállítmányozással foglalkozó cég - mindig is kiemelt figyelmet fordított a szakszervezeti kedvezmények betartására. Mint tudjuk, az alkalmazottakhoz tartozó kisebb testű állatok és a 6 éven aluli gyermekek külön pótdíj megfizetése nélkül vehetik igénybe a személyszállításra alkalmas járműveket.
A Cég nyilván alaposan megfontolta, hogy az ismeretlen létforma esetleg - mint háziállat -ingyenesen utazhasson, de ez sajnos meghiúsult mivel az említett lény kézipoggyászként nem szállítható az utazási feltételekben meghatározott módon. :-)

Globetrotter2014 2014.09.02. 13:50:33

Össza vagyok zavarodva a poszt után. Akkor most végig Jonesy volt a gyilkos?

A mesteri húzásokról: igen ezért volt korszakalkotó, de egyúttal el is húzott a világ mellette. Ami akkoriban hihetetlenül eredeti, mára már szinte klisé. Visszanézve már nincs akkor WTF hatás, de akkoriban egy generációt szögezett oda a moziszékéhez.

Lauro 2014.09.02. 14:01:01

Jó cikk!
A Napfény szerintem is méltatlanul alulértékelt film.
De szerintem az Alien inkább horror, mint sci-fi, ill. ha klasszikusként kezeljük, inkább a horror műfaján belül klasszikus. Bár az is igaz, hogy a sci-fi ritkán "vegytiszta" műfaj.

st ranger 2014.09.02. 15:19:10

@Exide: Remek gondolatmenet: ott a pont! :D

st ranger 2014.09.02. 15:20:44

@Globetrotter2014: Lassan már én sem tartom kizártnak, hogy Jonesy volt... :)

Void Bunkoid 2015.05.20. 07:41:30

@Csokolom: bocsi a kései hozzászólásért, a macska tradícióból volt a hajón - asszem tán még jelenleg is alkalmaznak macskákat az ehető dolgokat szállító teherhajókon, valóban patkányvadászként használva őket.
süti beállítások módosítása